O pączkach i biznesie z dziurką
- Published in Blog
- Be the first to comment!
- Read: 2107 times
O pączkach i biznesie
Zastanawialiście się może, kto i kiedy wymyślił pączka z dziurką i jak ten pączek zdobywał fanów? Nie?
A warto, bo to ciastko niezwyczajne. Ma wyjątkową historią własną. Towarzyszy jej historia ludzi
zaangażowanych w jego wytwarzanie, ulepszanie, zakorzenianie w Ameryce i na światowych rynkach.
Donuts, czyli przyjemność i biznes
W historii pączka z dziurką i rozrastania się jego wpływów (tak, to nie żart, małe ciastko z dziurką może mieć wpływ społeczny!) kumuluje się europejska i amerykańska pomysłowość na przyjemność i biznes.
Pączek z dziurką niejednokrotnie był też używany jako „społeczny klajster” – do budowania przychylności i solidarności: podczas wieców politycznych, akcji wyborczych czy charytatywnych. Był wykorzystywany do zażegnywania sąsiedzkich czy lokalnych kryzysów. Ba! nawet podnosił morale amerykańskich żołnierzy na europejskich frontach podczas I i II wojny światowej.
Z kolei jego promocja i sprzedaż w szalonych latach 20. i 30., złotych latach dla donuts, stanowiły majstersztyk amerykańskiego marketingu. Na przykładach ich ówczesnej reklamy i technik sprzedaży oraz budowania reputacji ich sprzedawców (od lat 20.także sprzedawców maszyn do ich produkcji) można by wesprzeć niejeden dzisiejszy biznes.
Nic dziwnego, w końcu tamten marketing dla pączków z dziurką robili sprzedawcy obecni w biznesie od lat szczenięcych. Ich działania uformował szereg rynkowych prób i eksperymentów, nie zawsze kończonych sukcesem. Ale przegrane bitwy doprowadziły wielu z nich do późniejszych prawdziwych sukcesów.
Od lat 20. rynkową siłę amerykańskiego rynku pączków z dziurką wspierał swymi narzędziami profesjonalny copywritig i marketing, a w latach 30.i 40. specjaliści od budowania wizerunku i relacji z aktualnymi i przyszłymi klientami. Tak oto mały pączek z dziurką doczekał się wsparcia wielkiej, profesjonalnej machiny sprzedażowej.